Tuesday, June 29, 2010

FACEBOOK OH FACEBOOK!!!


Sekilas pandang,facebook adalah laman sosial yang boleh menghubungkan kawan-kawan lama yang sekian lama terpisah.

Ada juga yang hanya bertujuan untuk bermain games yang ada didalamnya.ada juga yang mencari kawan baru,berbual sambil berkongsi gambar dan video.

Kalau hendak diceritakan apa yang ada difacebook,alamat naik boring orang nak membacanya.Hampir semua orang sudah mempunyai facebook mereka sendiri.Saya memuji para ilmuan yang berkongsi facebook mereka untuk menyampaikan ilmu kepada semua yang mahu berkongsi.

Namun apa yang saya terkilan adalah tentang keistimewaan yang sering disalah gunakan.mengapa harus suami bermain kayu tiga di facebook.dan ada isteri yang sanggup menghindar dari menjadikan suami sebagai kawan facebook mereka?

Sebagai isteri,kita tidak patut menambah prasangka dalam berfacebook.Kalau dah namanya suami isteri yang berkongsi hidup,mengapa harus berahsia tentang facebook mereka?Kadang-kadang,saya sendiri merasa segan pada suami untuk membuka facebook kerana bimbang suami tidak menggemarinya.

Pernah juga seorang kawan menghantar mesej gambar kahwin anak saudaranya kepada beberapa saudara dan kawan-kawan.rupanya ada juga yang sempat mengutuk tanpa hiraukan hati siapa yang membacanya.maka niat untuk berkongsi gambar mula menjadi medan perang.

Ada juga yang suka berbual isu sensitif tanpa hiraukan siapapun boleh membacanya.pesan saya pada diri saya,janganlah saya lupa,Apa yang kita taip boleh jadikan diri bahan ketawa atau sekurang-kurangnya,orang memandang sinis pada kita.

Kadang-kadang saya merasa seperti tak mahu lagi membuka facebook.namun pada masa yang sama,saya juga tak mahu melepas peluang bertegur sapa dengan kawan-kawan,adik beradik dan saudara mara yang lama tidak berjumpa.

Walau apapun,bagi saya,facebook lebih mendekatkan saya dengan adik beradik dan saudara mara.namun dalam masa yang sama,kita semua jangan terlalu fanatik sehingga menjauhkan hubungan yang sangat rapat sejak sekian lama.

Harus kita beringat selalu,setiap kata-kata yang kita taipkan difacebook,mesti kita fikir dahulu baik buruknya.dan jangan lupa " Add suami atau isteri agar tidak menimbulkan rasa curiga "Akibatnya sangatlah buruk.Wallahua'alam.

No comments:

Post a Comment