Monday, April 5, 2010

DENGGI

Denggi boleh dikatogorikan sebagai Virus yang disebarkan oleh nyamuk aedes.Ia terbahagi kepeda dua iaitu denggi berdarah dan sindrom renjatan denggi.

Masalah denggi di Malaysia sekarang semakin menjadi-jadi dan saya ingin bercerita tentang apa yang saya tehu mengenai denggi berikutan dari kematian seorang pelawak popular tanah air kita Din Beramboi.

Virus ini boleh berkembang biak didalam nyamuk,dan seekor nyamuk yang mengandungi virus,boleh menjadi penyebar sepanjang hayatnya.Virus ini tersebar dari seorang individu kepada individu lain melalui gigitan nyamuk.Seekor nyamuk betita mampu menurunkan virus ini kepada telurnya.Oleh itu,seekor nyamuk dewasa mampu menjadi penyebar virus walaupun belu pernah menggigit pesakit denggi lain.

Tanda gejala demam denggi ialah;-

1.Demam panas akut selepas 5hari gigitan nyamuk yang mengandungi virus.
.sakit kepala(berdenyut dirongga mata)
3.sakit tekak,sendi dan otot.
4.Ruam mukulopapul akan timbul selapas3 atau 4 hari demam
5.kanan-kanak yang dijangkiti biasanya mengalami demam,ruam,dan akan meragam kerana kesakitan dibahagian sendi terutama ketika didukung.

Demam biasanya sekitar 5hari dan jarang-jarang melebihi 7hari.Namun ada sesetengah pesakit yang demam berlanjutan sehingga beberapa minggu lamanya.
setelah sembuh,pesakit akan merasa lemah dan murung.pesakit ini perlu sentiasa diawasi kerana adakalanya mereka turut mengalami pendarahan gusi dan hidung(kencing berdarah).Ia perlu diawasi agar tidak menjadi denggi berdarah.

DENGGI BERDARAH
Empat tanda denggi berdarah ialah:-
1.Pendarahan hemoraj,iaitulebam dikulit,hidung berdarah dan gusi berdarah.Ia berlangsung 2 hingga 7hari demam.
2.demam panas.
3.pembesaran hepar(hati)
4.Kegagalan sistem peredaran darah.

Sesetengah pesakit akan sembuh selepas dememnya reda.tetapi sesetengah mereka bertambah parah dan menunjukkan tanda kegagalan sistem peredaran darah seperti kulit lembab dan dingin,bibir lebam kebiruan,denyutan nadi cepat dan lemah,hipotensi.

Penyakit ini memerlukan pengesanan awal bagi mengelak renjatan.Demam denggi berdarah,memerlukan pengawasan doktor supaya tidak berlaku renjatan dan sawan.

Disini saya ingin berkongsi pengalaman saya menghadapi penyakit bawaan nyamuk.
Pada bulan febuary 2009,pertama kali saya mengalami demam yang sangat kuat.Ketika itu saya sekeluarga pulang kekampung untuk menghadiri majlis kenduri di Maran.Walaupun telah mengambil ubat,tetapi masih demam kuat dan menggeletar kesejukan.Otot dan sendi saya juga teramat sakit dan lenguh.selepas lebih kurang 5jam saya demam,anak kedua saya deman dengan simptom yang sama.kami makan ubat panadol selang 5jam kerana panas badan yang tidak turun.kami menghabiskan masa dengan tidur sahaja.makanpun tiada selera.

Keesokannya,suami saya pula demam.Apakan daya tukang masak tak larat bangun,boss besarpun tak larat nak bangun,kami terpaksa makan ubat tanpa makan apa-apa.

Keesokan harinya kami pulang ke Kuala Lumpur dalam keadaan demam.keesokannya,adik ipar saya demam yang sama juga.Masuk hari kelima,kami keklinik kesihatan membuat pemeriksaan darah.plt darah saya menunjukkan bacaan 265. anak dan suami saya,juga 200 keatas(maaf saya dah lupa bacaan yang tepat)

Malang bagi adik ipar saya,baru masuk hari kedua demam,pagi itu,bacaan plt darahnya 130.Mereka menahan adik saya di klinik untuk memasukkan air.Namun selepas beberapa botol air dimasukkan,plt darahnya turun kepada 63.Dia dimasukkan ke wad di Selayang.Maka ramailah saudara yang datang melawat.Pada sebelah malam,darahnya turun sampai 9 kalau tak salah saya.muntahnya mengandungi bintik darah beku.badannya penuh dengan bintik-bintik.Tapi syukur alhamdulillah,deringan handphone diwaktu subuh hari itu membawa khabar baik,plt darahnya naik kepada 13.tengahari itu plt darahnya naik kepada 60.Dan perkembangan baik ini,membolehkan dia keluar dari wad.

Kami dirumah,walaupun tidak seteruk adik,tapi bintik ruam juga muncul dikulit.kami minum air sebanyak mana kami mampu walaupun terpaksa berulang ketandas akibat dari itu.


Kepada semua yang membaca coretan ini,ketahuilah bahawa pemeriksaan awal pencegahan denggi itu amat penting.bayangkan kalau adik saya pergi ke klinik selepas 3hari demam,tentu dia mendapat denggi berdarah.alhamdulillah....semua ini menjadi kenangan yang tidak mungkin kami lupakan.Ingatkan balik kampung nak membantu kenduri kahwin anak buah,rupa-rupanya,balik kampung untuk tidur.wassalam.


No comments:

Post a Comment