Thursday, April 22, 2010

SEMANGAT MEMBACA

Biasanya,karbinet ini disimpan hiasan pinggan mangkuk.pernahkah anda lihat ianya dijadikan tempat menyimpan buku?

Semangat membaca adalah satu hobi yang sangat berguna untuk mencari ilmu.Kami sekeluarga memang suka membaca untuk hiburan dan ilmu.Saya pula adalah peminat novel malaysia walaupun masih banyak novel yang masih belum saya dapatkan. Setelah membaca novel terbaru yang bertajuk CINTA SUFI,saya teringin mengulas sedikit tentang isi cerita ini.


Sebagai peminat novel,cerita ini sangat bagus untuk dibaca,Walaupun adakalanya ianya tidak masuk akal,tetapi idea yang ditimbulkan,cukup bijak.Watak Saifuddin yang bersifat sufi sangat bagus dijadikan teladan untuk semua manusia.

Saya paling tersentuh dengan keikhlasan hati saifuddin menginsafi diri sehinggakan terasa bahawa diri kita yang membaca ini begitu kerdil dihadapan Allah yang maha besar.Terasa seperti diri ini terlalu banyak berdosa dan masih banyak yang perlu kita pelajari didunia ini.Walaupun ianya hanyalah sebuah cerita

Walaupun suami saya tidak suka membaca novel,namun dia jugalah yang menghadiahkan setiap novel Ramli Awang Mursyid kepada saya.Untuk membaca,kami tidak perlu berbelanja lebih kerana kami mempunyai pilihan samada ingin membeli buku baru atau buku terpakai.

Untuk menjadikan membaca sebagai sumber ilmu,kita tidak semestinya memiliki semua buku.namun,menjadikan perpustakaan mini dirumah adalah satu yang patut digalakkan.

Untuk anak-anak,novel kanak-kanak dan majalah kanak-kanak boleh kita beli untuk memberi mereka galakan.untuk anak remaja,tidak rugi ibu-bapa membelikan mereka novel remaja atau berkongsi buku ilmiah untuk tatapan bersama seisi keluarga.

Kadang-kadang,anak-anak kita berminat membaca komik.Bagi saya,tidak salah membenarkan mereka membaca komik sebagai galakan untuk mereka membentuk minat membaca.Kita tidak perlu terlalu bimbang kerana jika komik yang dibaca cuma komik biasa.tapi perlu diperhatikan juga agar mereka tidak memilih bahan bacaan yang tidak baik.

Jika ibu-bapa membaca,pasti anak-anak akan mula berminat untuk membaca.Sama seperti perkara lain,apa sahaja yang ibu-bapa lakukan,akan menjadi ikutan anak-anak.Jadi,sebagai ibu-bapa,kawallah emosi kita,jangan jadikan diri kita sebagai contoh yang tidak baik.

akhir kata,mari membaca dan selamat membaca.

No comments:

Post a Comment