Saturday, April 3, 2010

DIALEK PAHANG

Ramai orang mengetahui bahawa Siti Nurhaliza,Azhar Sulaiman dan Sharifah Shahirah berasal dari negeri pahang.namun tahukah anda bahawa loghat Pahang itu adalah berbeza antara sesebuah kawasan?

Kalau kita pergi ke Kuantan,mereka akan bercakap dalam pengaruh loghat kelantan dan Terengganu.contoh,kita nak cepak ni,nok juppe kawang.mung nok ikuk?

Kalau kita pergi ke Temerluh,mereka akan cakap,koi nak cepait ni,nak jumpa ghodoang/rodong(susah nak dieja).awok nok ikuit?

Kalau kita keJerantut keh nak lekaih ni.nak jumpe kawain,ok nok ikek?

Kalau kita pergi ke Kuala Lipis,kaweh/keh nak cepet ni.nak jumpa kawan.demeh nak ikek?

Kalau kita ke kuala Krau,mereka akan cakap,ta nak lekaih ni.nak jumpa kawan.di nak ikt?

Di sini adalah antara bahasa dialek yang kita boleh jumpa di Pahang.Tetapi bagi masyarakat felda,semua peneroka felda di Pahang berasal dari berbagai negeri di Malaysia yang kaya dengan dialek masing-masing.

dimasa sekarang,mereka telah melahirkan generasi baru sebagai anak Pahang.Diantara mereka ada yang masih kekal dengan dialek datuk nenek mereka.Tetapi,tak kurang juga yang telah mencampur adukkan semua dialek sebagai satu.mungkin jua....pada suatu masa nanti,felda akan menghasilkan satu dialek baru untuk satu masa akan datang.wallahu a,alam.

Namun,walau apapun,saya yakin,kami tetap bersatuhati sebagai satu Malaysia.dan saya masih bangga menjadi anak Pahang walaupun tinggal di Kuala Lumpur.

No comments:

Post a Comment